Spotlight: Hoe Werd Youseum Bedacht?

June, 18th 2020

Instagram muzej u Nizozemskoj

Elk idee heeft een activeringspunt en elke droom heeft een verhaal. Veel mensen vragen
ons waar we het idee vandaan hebben gehaald om het nieuwste Instagram museum van
Nederland te starten…

 

Onze oprichter, Koen, woonde in New York City en werkte voor de Rabobank, toen hij The Dream Machine in Williamsburg bezocht. Er ging veel goeds rond over het interactieve museum, en foto’s van de ervaringen van anderen vulden zijn Instagram pagina op. Hij was nieuwsgierig naar wat hij in het museum zou aantreffen omdat er in Nederland geen Instagram-musea waren, waarmee hij het kon vergelijken.

Instagram muzej u Nizozemskoj

The Dream Machine, opgericht door Paige Solomon, was een van de originele Instagram-musea die een rage veroorzaakte die sindsdien Amerika en de rest van de wereld heeft overspoeld. De Williamsburg-locatie van The Dream Machine is vorig jaar gesloten, in afwachting van een nieuw project van Solomon in Los Angeles in 2020.

Instagram muzej u Nizozemskoj

Onze oprichter Koen was positief verast tijdens zijn bezoek aan The Dream Machine in 2018, hij keerde na afloop de straat weer op met het begin van een idee in zijn hoofd.

Instagram muzej u Nizozemskoj

Koen werd getroffen door het potentieel om een levendige en creatieve ruimte te creëren, als ontmoetingsplaats voor mensen van over de hele wereld. Een plek die overal gebouwd kon worden, en mensen van overal kon aantrekken. De oprichting van een Instagram-museum in Nederland was daarom ook de logische volgende stap.

Instagram muzej u Nizozemskoj

‘We zouden er zeker een kunnen bouwen in Amsterdam,’ dacht Koen. ‘En bovendien
zouden we er een boodschap aan kunnen koppelen: Mensen aanmoedigen om zichzelf en het idee van wat sociale media is uit te dagen. We kunnen mensen de ervaring van een ontsnapping en een kans tegelijkertijd geven.’

Instagram muzej u Nizozemskoj

En twee jaar later heeft Amsterdam het nieuwste en meest dynamische Instagram-museum van Nederland. Youseum aan de Amstel bruist van bezoekers van over de hele wereld, die allemaal strijden om hun claim te plaatsen op wat het betekent om creatief en verbonden te zijn in 2020.